ΑΙΓΥΠΤΟΣ

Ο Ελληνικός Κινηματογράφος και η σχέση του με την Λογοτεχνία

 

 

Βασίλης Α. Πουλαρίκας

 

Το απόγευμα της Τετάρτης 18.10.2023 πραγματοποιήθηκε στο Ελληνικό Πολιτιστικό Κέντρο Καΐρου στην Ηλιούπολη, η τρίτη και τελευταία δράση των εκδηλώσεων που είχαν ως κεντρικό άξονα τις Ελληνο-Αιγυπτιακές κινηματογραφικές σχέσεις. Το πρωί της ίδιας ημέρας η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιστορίας του Κινηματογράφου της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης Δρ. Παναγιώτα Μήνη «ταξίδευσε» τους μαθητές της Αμπετείου Σχολής στην Ελλάδα και συγκεκριμένα την περίοδο της Γερμανικής κατοχής και μοιράστηκε μαζί τους τα αποτελέσματα της πολύχρονης μελέτης της στα αρχεία του Κινηματογράφου αναφορικά με την παραγωγή ταινιών αυτής της περίοδο, δίνοντάς τους παράλληλα και το καλλιτεχνικό κλίμα μιας ολόκληρης εποχής.

 

Στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου Καΐρου η Δρ Μήνη μας παρουσίασε στην ενδιαφέρουσα ομιλία της το απόγευμα, την πορεία του Ελληνικού Κινηματογράφου από τις απαρχές της καλλιτεχνικής του έκφρασης με την «Γκόλφω», την πρώτη Ελληνική ταινία μεγάλου μήκους του 1914 και τον «Αγαπητικό της Βοσκοπούλας» που θεωρείτε και η πρώτη ομιλούσα Ελληνική παραγωγή, φτάνοντας μέχρι την εκρηκτική κινηματογραφική παραγωγή του εμπορικού κινηματογράφου στις δεκαετίες του 50-60-70 με τις δεκάδες ταινίες κάθε χρονιάς. 

 

 

 

 

Η Δρ. Μήνη μας μίλησε επίσης για τον μέγιστο Έλληνα λογοτέχνη Νίκο Καζατζάκη και την πολύχρονη ενασχόλησή του με τον κινηματογράφο μέσα από την δημιουργία πολλών σεναρίων βασισμένα σε αριστουργήματα της ξένης λογοτεχνίας, όπως ο «Δόν Κιχώτης» του Θερβάντες. ή το «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου, που δυστυχώς όμως δεν ευτύχησαν να πάρουν σάρκα και οστά στην μεγάλη οθόνη. 

 

Η μεταφορά της μεγάλης Ελληνικής λογοτεχνίας στον κινηματογράφο αποτέλεσε μια απαιτητική πρόκληση, που όπως ανέφερε η Δρ. Μήνη βρήκε τον άξιο εκφραστή της στο πρόσωπο του ρηξικέλευθου Αιγυπτιώτη σκηνοθέτη κ. Κώστα Φέρρη, ο οποίος μετέφερε με αριστουργηματικό τρόπο το 1974 την «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη στην μεγάλη οθόνη, χαράσσοντας μια βαθιά τομή στα Ελληνικά κινηματογραφικά δρώμενα της εποχής.

 

 

 

 

 

Στην συνέχεια προβλήθηκε η Ελληνική ταινία «Κυριακάτικο ξύπνημα» σε σενάριο και σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη. Η ταινία αποτελεί μια Αιγυπτιακή παραγωγή, τα εσωτερικά γυρίσματα της οποίας πραγματοποιήθηκαν στα στούντιο της Αιγύπτου.  

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το απαιτητικό έργο της μετάφρασης, για το πολυπληθές Αιγυπτιακό κοινό, της ομιλίας της Δρ. Μήνη έφερε εις πέρας ο σύμβουλος Πολιτιστικών θεμάτων της Ελληνικής Πρεσβείας στην Αίγυπτο και μελετητής του Κινηματογράφου κ. Γιάννης Μελαχροινούδης.

 

Ο κ. Μελαχροινούδης με αφορμή την ταινία μας έδωσε με γλαφυρό τρόπο και έναν πολύτιμο πλούτο πληροφοριών για την Ελληνική κινηματογραφική παραγωγή στην Αίγυπτο, τις σχέσεις αλλά και τις συμμετοχές Αιγυπτιωτών ηθοποιών στις παραγωγές, αλλά και το καλλιτεχνικό πλαίσιο μιας λαμπρής εποχής που οι δύο χώρες έχουν όπως μας είπε να επιδείξουν αξιοζήλευτα σημεία κοινής πορείας.

 

 

 

 

Στην εκδήλωση παρέστησαν η Γενική Γραμματέας της Ελληνικής Κοινότητας Καΐρου κ. Βίλλυ Πολίτη Ζουέ , η οποία και προσέφερε στην ομιλήτρια το βιβλίο της κας Μαρίας Αδαμαντίδου για το Αχιλλοπούλειο Παρθεναγωγείο, η Αναπληρώτρια συντονίστρια εκπαίδευση κα Μπέτα Σώτηρία, ο κ. Ηλίας Γαλάνης Σύμβουλος Δημόσιας Διπλωματίας της Ελληνικής Πρεσβείας, ο κ. Βασίλης Ζουές Κοινοτικός Επίτροπος της Ελληνικής Κοινότητας Αλεξανδρείας, ο κ. Βασίλης Λάγιος Διευθυντής της Αχιλλοπουλείου Σχολής, ο κ. Γεώργιος Κοκορέλης Διευθυντής της Αμπετείου Σχολής, η κα Κωνσταντίνα Γεδεών Διευθύντρια Οικονομικών του Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου Καΐρου.

 

 

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *